lördag 1 april 2017

Cykelfärd 1. Löten och Nyby.

Kartan är inte verkligheten, noterade den polsk-amerikanske filosofen och språkvetaren Alfred Korzybski. Det betyder inte att det inte finns en relation mellan hur någonting ser ut på kartan och hur det ser ut i verkligheten. Men varje karta är en följd av ett subjektivt val: det här är viktigt och det här är inte viktigt. Cykelkartan som ges ut av Uppsala kommun har bestämt att cykelvägarna är viktiga och lyfter fram dessa. På min karta ser Nyby ganska oansenligt ut: kvadratiska orange-gula fält genomkorsade av lila och röda streck. Men alla områden i Uppsala ser på kartan i princip likadana ut. De blir likadana av beslutet att bara lyfta fram cykelvägarna och väldigt lite annat.

Man får bege sig ut i verkligheten för att ta reda på hur de skiljer sig från varandra.

Jag började cykla från den här svarta cirkeln.


Sedan tog jag mig till Löten (ett litet bostadsområde, inklämt mellan Nyby och resten av staden). Jag passerade en mängd författare. Gatorna och parkerna hade namn efter Lagerlöf, Ferlin, Viktor Rydberg och Birger Sjöberg.

Jag cyklade norrut, genom östra Nyby, så långt jag kunde komma. Där mötte jag naturen. En så kallad rekreationscykelväg tar cyklister genom det natursköna kuperade området. Jag såg gräsänder, bugande tussilagor - och bilar i mängder. E4:an smeker här staden.

En fin utsiktsplats för bilintresserade.

Jag höll mig till östra Nyby ett tag. Här samsas små radhus med en handfull höghus om utrymmet. Sedan tog jag mig till västra Nyby, som till största delen består av villakvarter. Om jag skulle gissa vilka som verkar bo här så skulle jag säga medelklassens barnfamiljer. 

Medelklassen har fått mycket skit. Det känns lite taskigt och orättvist. Om inte annat för att det känns så märkligt att sparka på någon som är så upptagen av att sparka på sig själv. Medelklassens dåliga självförtroende och självhat var dock inte synligt i Nyby. Det närmaste jag kunde komma var det här kluddet.


Jag vill så gärna tro att det är en frustrerad småbarnsmamma som har kluddat "bajs" på skylten över Kastellparkens villaförening. Men ordets innebörd och det faktum att personen ifråga har blandat små och stora bokstäver hejvilt antyder att det handlar om en frustrerad tonåring.

Tonårsuppror finns överallt. De är inte lika spännande.

Jag cyklade sedan till västra Nybys norra gator. Närheten till Gamla Uppsala gör sig påmind. Här har man valt att namnge gatorna efter gamla asagudar: Tors väg, Balders väg och Frejs väg. Som om invånarna här inte visste att de har Kungshögarna ett par stenkast bort. Men kommunpolitiker är alltid glada över att kunna ge lite Historia till folket.

Jag tänkte på det ett tag. Sedan cyklade jag hem. 

Dagens färd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar